Harder werken, slechtere resultaten en de schuld krijgen…

 In Blogs

Arme schoolleiders en schoolteams

Harder werken, slechtere resultaten en de schuld krijgen…

Uitdagingen die de afgelopen 20 jaar op schoolleiders en schoolteams afkwamen:

  • Wildgroei in de curricula, omdat er steeds meer moest, maar geen vak verdween.
  • Fusies, waardoor overkoepelende bestuurslagen ontstonden die onbedoeld speelruimte wegnamen.
  • Klassen werden voller en voller.
  • Aantal kinderen die extra aandacht vragen kwamen er ook gezellig bij.
  • De computer, die een hulpmiddel zou kunnen zijn, maar heel vaak een “pain in the ass” is.
  • De ene onderwijsvernieuwing na de andere.
  • Steeds fellere bemoeienis van bijvoorbeeld ouders.
  • Kinderen die in dit social media tijdperk steeds meer moeite hebben met focus.

En zo kunnen we wel doorgaan….

En dan lezen we: Scholen wordt slechter, er moet een tandje bij!

Wat wordt er gemeten?

In de moderne, professionele, bestuurscultuur wordt vooral gemeten op rendement en effect. Dat is meetbaar. Wat er aan de andere kant met de mensen gebeurt is te divers om grip op te krijgen. Te zacht om professioneel op te gaan sturen?

Nou dan geven wij dat rijtje maar even: Steeds harder werken om toch resultaat te boeken, verlies van grip, tanend zelfvertrouwen, geen werkplezier en uiteindelijk ziekteverzuim en een niet aantrekkelijke arbeidsmarktsituatie.

Wat te doen als schoolleider en team?

Niet sturen op korte termijn. Samen een scenario maken voor de toekomst, elkaar opnieuw goed leren kennen en weer vertrouwen en bouwen op elkaar, eigen uitdagingen formuleren, durven experimenteren, zelf relaties aangaan met andere schoolteams om voortdurend te sparren…

Via Story Flow willen wij weer graag helpen vliegen. Wind mee, maar vooral ook met wind tegen. Dan kom je hoger en verder.

Recent Posts

Leave a Comment

Contact

Interesse? Neem contact met ons op

Not readable? Change text.